klik PTPTN saya =)

Selasa, 20 Mac 2012

SPM 2011 : Sememangnya aku REDHA!





*ini adalah mood amik result SPM*

Semua dah tahu kan bila result SPM keluar? Kalau tak tau cer klik SINI ..!! Bukan lagi sebulan nak amik result,esok je kot!! Aku percaya sangat2 yang sekarang nih ramai batch 94 yang nak amik result pada hari esok dah rasa 'seram' atau 'risau' kan kan kan?? Sama je lah dengan aku.. Tapi bila hari result keluar nih semakin dekat,macam sekarang nih,,lagi beberapa jam je,,seram aku dah rasa kurang sikit.. Maybe,aku dah REDHA bukan PASRAH! 

Aku redha bukan bermaksud mengalah.. Bukan aku dah stop nak doa mahupun "apa nak jadi,jadi lah!",,sebagai umat islam,nak sesuatu kita mesti "berusaha,berdoa dan tawakkal"..Aku rasa aku dah berusaha,aku rasa aku dah berdoa dan aku rasa aku dah bertawakkal.. Aku yakin yang ALLAH akan tolong orang yang memohon pertolongan dari-Nya..

Semakin dekat hari nak amik result lagi2 hari nih adalah hari last,macam2 fikiran negatif aq datang secara tiba-tiba.. Bila ada orang tanya,"ko takut tak esok" atau "ko takut tak nak amik result",macam aku cakap tadi,aku rasa aku dah redha..Tapi sebenarnya,yang suka sangat bermain dalam fikiranku adalah ibu bapa dan guru2.. Ayat utama bila fikir pasal result atau amik result,"aku takut tak dapat balas jasa ibu bapa aku dan guru2 aku"..Jikalau hari esok bukan hari aku,aku menangis bukan sebab result yang utama,,aku menangis sebab aku kecewa tak dapat nak balas jasa ibu bapaku dan guru2ku.. Sebab aku dah fikir dari dulu yang aku ,,aku nak hadiahkan result cemerlang aku kat ibu bapa ku dan guru2 aku.. Tapi...Aku harap apa yang aku doa selama ini,Allah akan kabulkan..Jikalau Dia tak kabulkan doaku,,kabulkan lah doa orang tua ku dan guru2ku..Give me a chance..

Ok stop pasal tuh,nih nak share la pasal SMS pulak...Dalam mood nak amik result SPM nih,macam2 lah SMS aku dapat..Tapi SMS nya berkaitan dengan doa jugak.. Ok la tuh kan..
Ya Allah,
Sahabatku yang membaca ini adalah sahabat yang baik.jujur..sabar dan aku menyayanginya..Tlg tingkatkan kehidupannya..begitupun jika dia melangkah menuju kejayaan..selamatkanlah dia dan berikan lah dia peluang,semangat kesungguhan serta keyakinan untuk mencapai kejayaan dalam SPM nanti..semoga kejayaan mengiringi 21/3 ini..AMIN!


Lepas tu aku mencari-cari lah kat google nih then terjumpalah tips mengambil result SPM..
(*thanx google...thanx blog armujahid*)



1. Sebelum keluar rumah, jangan lupa mandi dulu. Jangan terlalu exicted sangat sampai terlupa nk gosok gigi dan mandi. hehee ~ gurau je k. Apa-apa pun, minta maaf pada ibu dan ayah. Minta salam berkat dan doa dari ibu ayah kita supaya dapat keputusan straight "A". jangan ler minta doa lulus kan exam je. straight "D" pun lulus jugak dik/

2. Semasa dalam perjalanan ke sekolah, selawat atas nabi dan banyak kan berzikir memuji nama Allah. dan sambil tu kita selangi dengan doa dari Allah semoga dengan apa yang Allah kurniakan untuk kita, kita sentiasa redah dengan pemberian nya.Bersyukur k..

3. Sampai sahaja di sekolah, jangan jadi gelojoh sangat terus dapat kan Result Exam. Jumpa la guru-guru dahulu. Minta salam maaf dan berkat dari mereka. Jangan lupa, Guru juga ibarat ibu bapa ke- 2 selain dari ibu bapa kita di rumah.

4. Sepanjang beratur, pasanglah "nazar" (niat) jika Result Exam memberansangkan, adik nak berbuat sesuatu untuk Result tersebut. Contoh nya : Ya Allah, jika keputusan aku ini straight "A" aku mahu berpuasa selama seminggu / aku mahu sedekahkan makanan di masjid, dan sebagainya.

5. Sesudah dapat Result Exam, mulakan dengan kalimah bismillah dan redha apa yang kamu terima.dan berkata lah dalam hati,
"INI LAH USAHA AKU SELAMA NI". ingat !!! jadikan pengajaran (pada result yang terlungkup) dan jadikan pendorong semangat (pada result yang mantapp) untuk EXAM SPM nanti.

6.  Tip terakhir ini adalah, jangan lupa sampaikan pada adik-adik kamu bila sampai di rumah nanti.

"Adik, PMR nanti jangan main-main ya.Belajar sungguh-sungguh. Jangan jadi macam akak/abg kamu ni.
[ untuk yang dapat result hancur lebur. hahahhaaa ]

"Adik, cuba tengok result akak/abg. Hebat tak !!! akak/abg cabar adik lawan result akak/abg ni...akak/abg tahu adik mesti boleh buat mcm ni juga.....
[ untuk result superrbbbb dan memang mantop la (buat kata syamsul ghau-ghau bau dia) ]


Dan ini adalah doa2 sebelum ambil result :

1. al-fatihah
2.ayt kursi
3.al-ikhlas (7x)
4.al-alaq (3x)
5.an-nas (3x)

aQ doakan untuk semua batch 94 (termasuk aku!),,SemOge tiada air mata kegagaLan yang berLinang pada esok haRi kecuali air Mata kejaYaan..!! 

Amin! 

4 ulasan:

Saya Disini berkata...

gud luck esk

CikSofa ;) berkata...

thanx ;)

Ainun Bajuri berkata...

Salam. amin~ Semoga kejayaan milik kita bersama.amin~

CikSofa ;) berkata...

Amin :)